Ga naar inhoud | Ga naar contact

Hoge bloeddruk

De druk van het bloed op de wand van de bloedvaten is te hoog. De wanden van de bloedvaten worden dikker en stugger. Daardoor kan een bloedvat beschadigen.

Een ander woord voor hoge bloeddruk is hypertensie.


Klachten Terug naar boven

Veel mensen merken niets van de hoge bloeddruk.Bij een ernstige hoge bloeddruk kan er last zijn van:

  • Hoofdpijn
  • Moeheid
  • Duizelig zijn
  • Wazig zien
  • Kloppend gevoel in de borst, nek of oren

Gevolgen Terug naar boven

De gevolgen hiervan kunnen zijn:

  • Hart en vaatziekten (hartaanval of een vergroot hart)
  • Hersenbloeding of herseninfarct
  • Nierproblemen
  • Oogproblemen

Diagnose Terug naar boven

Door het meten van de bloeddruk kan de arts een hoge bloeddruk ontdekken. Bloedonderzoek is nodig om de gevolgen van de hoge bloeddruk te ontdekken.

Bij bloeddrukmeten krijg je 2 getallen. Het hoogste getal is de hoogste druk (=bovendruk) in het bloedvat. Het laagste getal de laagste druk (=onderdruk) in het bloedvat. Op het moment dat het hart bloed de bloedvaten in pompt is de druk het hoogst.


Behandeling Terug naar boven

 

  • Afvallen tot een gezond gewicht.
  • Gezonde voeding (minder vet, suiker en zout)
  • Meer bewegen
  • Stoppen met roken
  • Alcohol gebruik verminderen
  • Medicijnen

Voorkomen Terug naar boven

Een gezonde manier van leven / leefstijladviezen:

  • Niet roken / stoppen met roken.
  • Voldoende bewegen: minimaal 5 dagen per week 30 minuten per dag, bijvoorbeeld fietsen, stevig wandelen of in de tuin werken.
  • Goede voeding (volgens de richtlijnen goede voeding):
    - Beperken gebruik roomboter, harde margarines, vet vlees, vette melkproducten en tussendoortjes.
    - Eet 2 porties (100-150 gram) vis per week, waarvan minimaal 1x vette vis.
    - Eet elke dag 150 tot 200 gram groente en 200 gram fruit.
    - Minder zout gebruiken, maximaal 6 gram zout per dag, geen zout toevoegen aan het eten.
  • Alcohol gebruik beperken: vrouwen maximaal 1 tot 2 glazen alcohol per dag, mannen maximaal 2 tot 3 glazen alcohol per dag.
  • Stress verminderen: waarom is er stress? Hoe kun je stress voorkomen? Vraag zo nodig hulp bij het zoeken naar de oorzaak en het leren om gaan met stress.
  • Zorg voor een gezond gewicht : volwassenen BMI lager dan 25. Ouderen boven de 70 jaar: BMI lager dan 30.

Bereken nu mijn BMI

▸ Meer lezen over hoge bloeddruk


Ziektebeelden

Heeft u een vraag?