Ga naar inhoud | Ga naar contact

Overgewicht

Steeds meer mensen en kinderen hebben overgewicht. Overgewicht is ongezond. Mensen hebben er last van in het dagelijkse leven. Er ontstaan lichamelijke klachten. En de kans op het krijgen van een ernstige ziekte is groter. Mensen met overgewicht leven korter dan mensen met een gezond gewicht. Tegenwoordig eten mensen te veel en bewegen te weinig. Er worden meer voedingstoffen in het lichaam opgenomen dan het lichaam gebruikt. De voedingsstoffen die over blijven worden als vet in het lichaam bewaard. Daardoor worden mensen te zwaar en te dik.

Een ander woord voor ernstig overgewicht is Obesitas.


Klachten Terug naar boven

 

  • Kortademig
  • Moe
  • Pijn in de knieën / heupen
  • Onrustig slapen, snurken, overdag in slaapvallen.

Gevolgen Terug naar boven

Groot risico op het krijgen van:

  • Hoge bloeddruk
  • Suikerziekte
  • Hart problemen
  • Problemen met de bloedvaten
  • Problemen met gewrichten
  • Galstenen
  • Kanker

Diagnose Terug naar boven

Meten van de lengte, het gewicht. Het BMI (=Body Mass Index) wordt hiermee uit gerekend. Heeft een volwassene een BMI hoger dan 30 dan is er een ernstig overgewicht.

Classificatie van BMI bij volwassenen
Normaal gewicht - BMI 18,5 - 24,9
Obesitas - BMI 30 - 39,9
Morbide obesitas - BMI 40 en meer


Behandeling Terug naar boven

  • Gewicht verminderen
  • Meer bewegen
  • Gezonde voeding

Voorkomen Terug naar boven

Een gezonde manier van leven/leefstijladviezen:

  • Niet roken / stoppen met roken.
  • Voldoende bewegen: minimaal 5 dagen per week 30 minuten per dag, bijvoorbeeld fietsen, stevig wandelen of in de tuin werken.
  • Goede voeding (volgens de richtlijnen goede voeding):
    - Beperken gebruik roomboter, harde margarines, vet vlees, vette melkproducten en tussendoortjes.
    - Eet 2 porties (100-150 gram) vis per week, waarvan minimaal 1x vette vis.
    - Eet elke dag 150 tot 200 gram groente en 200 gram fruit.
    - Minder zout gebruiken, maximaal 6 gram zout per dag, geen zout toevoegen aan het eten.
  • Alcohol gebruik beperken: vrouwen maximaal 1 tot 2 glazen alcohol per dag, mannen maximaal 2 tot 3 glazen alcohol per dag.
  • Stress verminderen: waarom is er stress? Hoe kun je stress voorkomen? Vraag zo nodig hulp bij het zoeken naar de oorzaak en het leren om gaan met stress.
  • Zorg voor een gezond gewicht: volwassenen BMI lager dan 25. Ouderen boven de 70 jaar: BMI lager dan 30.

Bereken nu mijn BMI

▸ Meer lezen over overgewicht


Ziektebeelden

Heeft u een vraag?