Ga naar inhoud | Ga naar contact

Suikerziekte

Bij suikerziekte is er een probleem met de insuline. Er wordt te weinig insuline gemaakt of het lichaam reageert niet goed op de aanwezige insuline. Insuline zorgt dat er voldoende suiker in het bloed zit. Die suiker noemen we bloedsuiker of glucose. Glucose is de brandstof voor alle cellen in het lichaam. De cellen hebben voldoende glucose nodig om goed te kunnen werken. Door het tekort aan insuline blijft de glucose in het bloed en komt het niet in de cellen. Daardoor hebben de cellen te weinig brandstof. Dat is niet gezond.
Er zijn veel mensen met suikerziekte vooral ouderen. Het is belangrijk om suikerziekte goed te behandelen. Maar het is ook belangrijk om suikerziekte proberen te voorkomen!

Een ander naam voor suikerziekte is Diabetes Mellitus.


Klachten Terug naar boven

  • Vaak dorst hebben en veel plassen
  • Veel moe zijn
  • Vaker een blaasontsteking
  • Afvallen, het gewicht wordt minder

Gevolgen Terug naar boven

De gevolgen hiervan kunnen zijn:

  • Wondjes genezen niet goed
  • Kortademigheid
  • Pijn in de benen bij het lopen
  • Blaasontsteking
  • Nierproblemen
  • Oogklachten (slechter zien, wazig zien)
  • Hart en vaatziekten
  • Infecties

Diagnose Terug naar boven

Meten hoeveel glucose er in het bloed zit.

  • Een druppel bloed uit de vinger onderzoeken met een bloedsuikermeter.
  • Een buisje bloed onderzoeken door het laboratorium.

Behandeling Terug naar boven

Gezonde voeding, voldoende bewegen en een goed lichaamsgewicht is heel belangrijk bij de behandeling. Met medicijnen wordt de bloedsuiker in het bloed verlaagd. Soms is het nodig om insuline te spuiten.


Voorkomen Terug naar boven

Hoe kun je het risico van suikerziekte verlagen?

Een gezonde manier van leven/leefstijladviezen:

  • Niet roken / stoppen met roken.
  • Voldoende bewegen: minimaal 5 dagen per week 30 minuten per dag, bijvoorbeeld fietsen, stevig wandelen of in de tuin werken.
  • Goede voeding (volgens de richtlijnen goede voeding):
    - Beperken gebruik roomboter, harde margarines, vet vlees, vette melkproducten en tussendoortjes.
    - Eet 2 porties (100-150 gram) vis per week, waarvan minimaal 1x vette vis.
    - Eet elke dag 150 tot 200 gram groente en 200 gram fruit.
    - Minder zout gebruiken, maximaal 6 gram zout per dag, geen zout toevoegen aan het eten.
  • Alcohol gebruik beperken: vrouwen maximaal 1 tot 2 glazen alcohol per dag, mannen maximaal 2 tot 3 glazen alcohol per dag.
  • Stress verminderen: waarom is er stress? Hoe kun je stress voorkomen? Vraag zo nodig hulp bij het zoeken naar de oorzaak en het leren om gaan met stress.
  • Zorg voor een gezond gewicht: volwassenen BMI lager dan 25. Ouderen boven de 70 jaar: BMI lager dan 30.

Bereken nu mijn BMI

▸ Meer lezen over suikerziekte


Ziektebeelden

Heeft u een vraag?